Po latach przekonania, że na klientów oddziałują głównie ceny i marketing racjonalny, pojawiła się teoria mówiąca o wpływie zmysłów na wybory klienta. Marketing sensoryczny polega właśnie na tworzeniu doświadczeń zmysłowych odbiorców.

Marketing sensoryczny stanowi ważny element strategii największych marek. Angażując zmysły odbiorców firma wyróżnia się na tle innych, co nie jest łatwe w morzu wszechobecnych komunikatów reklamowych. Jak zaplanować działania aby stymulować jak najwięcej zmysłów swoich klientów?

Wszystkie zmysły w marketingu sensorycznym

Kiedy kupujemy produkty, świadomie lub nie, oceniamy je wszystkimi zmysłami. Jak poszczególne zmysły działają na nasze decyzje zakupowe?

Wzrok

W tym momencie estetyka nie ustępuje już miejsca funkcjonalności. Chcemy aby produkty, które kupujemy miały design, łączymy to z wartościami marki, z która się utożsamiamy. W takim przypadku duże znaczenie ma również wygląd miejsca, w którym dokonujemy zakupu oraz obsługi. Idealnym przykładem mogą być salony marki Apple i styl obsługi jaki w nich panuje. Klient, w rozmowie z ekspedientem nie czuje się namawiany do zakupu a wciągnięty w ciekawą konwersację o marce.

Dotyk

Kolejnym zmysłem, przez który decydujemy się na zakup jest dotyk. W tym przypadku znaczenie mogą mieć wszystkie cechy przedmiotu: materiał, kształt, temperatura, ciężkość. Ważne są też nasze osobiste wrażenia i skojarzenia z danym materiałem. Np. metal- nowoczesność i styl, drewno ciepło i odpoczynek.

Tutaj przykładem może być IKEA. Podczas zakupów w sklepie klient może dotknąć każdego produktu i zobaczyć go w aranżacjach wnętrz.

Słuch

Dźwięki, również mogą mieć duży wpływ na nasze zachowania podczas zakupów. Przyciągają uwagę i często stają się dla nas słyszalnym logo firmy. Wszystkie dźwięki, które słyszymy odwołują się do naszego doświadczenia oraz kreują nowe doznania. Muzyka może stworzyć atmosferę, opowiadać historię lub przedstawiać osobowość marki. Idealnym przykładem są tutaj galerie handlowe w okresie przedświątecznym, gdzie już kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem lecą piosenki kojarzące się z tym świętem.

Węch i smak

Te zmysły są nazywane chemicznymi, ponieważ umożliwiają odbiór związków chemicznych z otoczenia. Smaki i aromaty uwydatniają cechy reklamowanych produktów i wpływają na emocje i doświadczenia związane z marką. Są obecne nie tylko w markach spożywczych i kosmetycznych.

Tutaj niekwestionowanym przykładem jest sklep Stradivarius, w którym rozpylany jest zapach specjalnie stworzony na potrzeby marki i kojarzony przez klientów właśnie z nią. Mimo, że jest niemożliwy do kupienia, większość chciałaby go mieć w domu.

Jak wykorzystać marketing sensoryczny

Ucząc się od światowych marek można wymienić kilka wskazówek jak wykorzystać zmysły klientów, aby wpływać na ich decyzje zakupowe.

  • Nie bądź nachalny. Swoim przekazem inspiruj a nie namawiaj do zakupu. Pozwól swoim klientom zaangażować się emocjonalnie i samodzielnie zbudować doświadczenie związane z Twoją marką.
  • Skoncentruj się na zbudowaniu charakteru marki i wpisz go w styl życia odbiorcy.
  • Pamiętaj o spójności przekazu. Niech twój marketing sensoryczny odzwierciedla charakter marki, a jej pracownicy niech będą jej ambasadorami.
  • Twórz społeczność wokół marki. Zachęcaj swoich klientów do kolejnego kontaktu, upamiętniania doświadczeń i dzielenia się nimi oraz wspólnego decydowania o przyszłości produktu.