Wyszukiwarka internetowa to najpopularniejszy sposób na znalezienie interesującej strony. Wystarczy wpisać konkretne hasło, aby uzyskać propozycje, które są ułożone od najbardziej do najmniej odpowiadających wpisanej frazie.

Nie trudno jest się domyślić, że internauci najczęściej korzystają jedynie z kilku pierwszych pozycji. Jeżeli nasza witryna znajduje się na drugiej bądź trzeciej stronie, nasze szanse na to, że użytkownik na nią wejdzie, są bardzo małe. Co zatem trzeba zrobić, aby jednak znaleźć się na najwyższych pozycjach w Google i tym samym być bliżej klientów? Mamy kilka możliwości, które dobrze jest poznać bliżej, aby wybrać tę, która będzie dla nas najodpowiedniejsza. SEO czy SEM - co jest skuteczniejsze i szybciej przynosi pożądane efekty?

SEO, czyli zawalcz o swoją pozycję w sieci

Pojęcie SEO jest obecnie bardzo rozpowszechnianie i można o nim usłyszeć oraz przeczytać praktycznie na każdym kroku. Nie każdy jednak wie, czym właściwie jest SEO i jak je skutecznie wykorzystać.

Search engine optimization, czyli SEO to nic innego jak pozycjonowanie stron pod kątem wyszukiwarek. Musimy wziąć zatem po uwagę nie tylko to, czego oczekują od nas potencjalni klienci i co chcą czytać nasi czytelnicy, ale również wymagania, jakie stawia przed nami Google. Jeżeli optymalizacja strony www zostanie przeprowadzona w sposób przemyślany i profesjonalny, możemy liczyć na wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość, ponieważ cały proces może trwać nawet kilka miesięcy, a osiągnięcie czołówki w wynikach wyszukiwania niekiedy trwa dłużej niż się tego spodziewamy. Efekty jednak są długotrwałe i to jest jedna z największych zalet SEO.

Współpraca ze specjalistą SEO musi być jednak długofalowa, ponieważ tylko wtedy możemy liczyć na utrzymanie wysokiej pozycji. Oczywiste jest to, że zmieniają się możliwości, potrzeby i wymagania, a również Google wprowadza coraz to nowsze algorytmy, z którymi trzeba być na bieżąco. To, co dzisiaj jest skuteczne, za tydzień może nie mieć już żadnego znaczenia.

Optymalizacja oparta jest na wielu filarach i nie wystarczy jedynie w odpowiedni sposób dobrać słowa kluczowe. Jest to jeden z kilku czynników, które wpływają na dobre wypozycjonowanie strony. Przede wszystkim należy postarać się o dobre treści publikowane w swoim serwisie. To przysparza niekiedy bardzo dużo problemów i wiąże się z nawiązaniem współpracy z copywriterem.

Google docenia treści dobrej jakości. To również wpływa pozytywnie na postrzeganie nas przez internautów, którzy nieustannie poszukują w sieci odpowiedzi na wiele pytań, a my jesteśmy po to, aby ich im udzielić. Teksty muszą być jednak dobrze sformatowane: nagłówki, akapity, śródtytuły, wypunktowania - to również należy do procesu optymalizacji strony. Trzeba również zadbać o bardziej skomplikowane technicznie czynności, jak zmiana adresów URL czy metatagi. Optymalizacja SEO to nie jednodniowy proces, a czynności, które powinny stać się codziennym obowiązkiem każdego właściciela strony internetowej.

SEM, czyli natychmiastowe efekty dla niecierpliwych

Niekiedy SEO utożsamiane jest z SEM, a to bardzo duży błąd. Niewiedza lub zwyczajnie zły przekaz informacji wpływa na nierozróżnianie tych pojęć. SEM jest marketingiem w wyszukiwarkach internetowych i w przeciwieństwie do SEO przynosi natychmiastowe efekty, ale… jest płatne i chyba ten argument niekiedy sprawia, że właściciele stron internetowych rezygnują z Adwords, czyli właśnie SEM.

Największą zaletą jest jednak to, że od razu po stworzeniu kampanii, możemy emitować reklamy i tym samym sprowadzać nowych użytkowników na naszą stronę. Na pierwsze efekty nie musimy czekać jak w przypadku optymalizacji nawet kilku miesięcy. Płacimy za wybór słów kluczowych, ale wybieramy ich dowolną ilość. Jeżeli kampania zostanie odpowiednio przeprowadzona, możemy być pewni, że znajdziemy się na pierwszej stronie w wyszukiwarkach. Search Engine Marketing w bardzo prosty sposób można opisać przy pomocy schematu SEM = SEO + PPC. Co to jest SEO już wiemy, warto jest jeszcze wyjaśnić, czym jest PPC.

PPC, czyli pay per click to działania związane z naliczaniem należności za każde kliknięcie w reklamę, a nie jak to wygląda w innych przypadkach za samo wyświetlanie. W praktyce oznacza to, że osoba reklamująca się płaci za każdego użytkownika, który za pośrednictwem danej reklamy trafi na jego stronę internetową.

Zatem łatwo zauważyć, że SEM związane jest ściśle z naszym budżetem, który może nam pomóc, ale równie dobrze stanowić nasze ograniczenie.

SEO czy SEM?

Zarówno SEO, jak i SEM mają wady oraz zalety, które czasami mniej lub bardziej przemawiają do niezdecydowanych właścicieli stron internetowych, marketerów i przedsiębiorców, którzy zastanawiają się nad jedną z tym dwóch opcji.

SEO - dużo pracy, ale długotrwałe efekty

  • Nie płacimy Google za ruch, ale musimy pamiętać, że pieniądze wydamy u specjalisty SEO, chyba że sami zdecydujemy się na optymalizację strony bez pomocy agencji. Ryzyko działania na własną rękę jest jednak bardzo duże i nie zawsze pozycjonowanie może się okazać takie proste, jak nam się to wydawało. Warto się zastanowić, czy współpraca z kimś, kto się na tym zna, nie będzie lepszym rozwiązaniem.
  • Zmiany algorytmu często wprowadzone są z dnia na dzień, a to może pozbawić cię wizyty u źródła.
  • Efekty SEO widoczne są dopiero po pewnym czasie, jednak są one długofalowe. Przy odpowiedniej optymalizacji i następnie systematycznej analizie i obserwacji możemy osiągać naprawdę bardzo dobre efekty i piąć się w górę w wyszukiwarkach.
  • Wybór słów kluczowych nie jest jeszcze gwarancją, że znajdziemy się na pierwszej stronie Google. Tutaj swój udział mają jeszcze algorytmy i nasze działania.

SEM - szybko, łatwo, ale drogo

  • Kampania SEM przynosi natychmiastowe efekty, nie musimy czekać kilku miesięcy na efekty działań.
  • Mamy możliwość wyboru dowolnej ilości słów kluczowych za stosowną opłatę.
  • Jeżeli zostaną spełnione wszystkie podstawowe założenia, możemy być pewni, że nasza witryna znajdzie się na pierwszej stronie Google.
  • Adwords jest uniezależniony od zmian algorytmu, więc modyfikacje wprowadzone przez Google nas nie zaskoczą.
  • Kampania może okazać się jednak bardzo kosztowna, ponieważ płacimy za każdego użytkownika, który trafi na naszą stronę poprzez reklamę.

SEO czy SEM? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jak łatwo zauważyć, wszystko jest uzależnione od wielu czynników: budżetu, czasu, oczekiwań, możliwości i sposobu realizacji zamierzonych celów. Dobrym rozwiązaniem jest połączenie SEO i SEM, dzięki czemu zwiększamy swoje szanse na powodzenie.

Zobacz też:

skierowanie na badania lekarskie pracownika

skrócenie okresu wypowiedzenia

dofinansowanie z pfron