Emocje towarzyszą nam każdego dnia. Dobre lub złe, jednak nieustanie mają wpływ na nasze życie oraz codzienne decyzje. Marki powoli zaczynają to zauważać i włączają do swojej komunikacji elementy emocji. Jaki to może mieć pływ na ich odbiorców?

Wielkie znaczenie emocji

Jeszcze nie wszystkie marki zauważyły potencjał reklamy, której towarzyszą emocje. A to właśnie emocje, które marka potrafią wywołać w swoich odbiorcach mogą zaważyć na sukcesie lub porażce firmy. Mają one duża rolę w czynnikach konsumenckich. Wywołanie pozytywnych emocji u konsumentów wpływa na ich lojalność i sprawia, że powstaje osobisty związek z marką, który wykracza poza funkcjonalność samych produktów.

Katalog stron

Już od lat wiadomo, że podejmując decyzje kierujemy się głównie emocjami, a logiki używamy jedynie do uzasadnienia naszych wyborów. Tak dzieje się również z zakupami. Dlatego każda marka powinna postarać się aby wzbudzać w kliencie, właściwe emocje na każdym etapie ścieżki zakupowej.

Marki niestety często popełniają błędy już na tym etapie. Nie doceniają świadomych konsumentów, którzy szukają i zbierają opinie na temat produktów. Dzisiaj, kiedy na rynku istnieje bardzo porównywalna jakościowo oferta, odbiorcy zwracają uwagę na komunikację marki oraz swoją osobistą więź z nią. Skutkiem tego powinno być znalezienie przez marki tego “czegoś”, co pokochają i za czym pójdą wymagający klienci.

Największe brandy takie jak: IKEA, Coca-Cola czy Volvo, jako punkt wyjścia postawiły sobie właśnie konkretne emocje. Utrzymują oni długotrwałe relacje ze swoimi konsumentami. Dbają o nich, o ich przeżycia, uczucia, a także poświęcają im czas. Przede wszystkim nie komunikują do wszystkich, nie używają ogólników. Chcą trafić do bardzo konkretnej grupy odbiorców i to dla nich oferują coś czego nie mogą znaleźć nigdzie indziej.

Zasady dialogu

Podstawą budowania emocjonalnych więzi z klientami jest content marketing, bardziej rozumiany jako dialog. Dzięki takiemu narzędziu treści będą mocno spersonalizowane i będą odpowiadać na potrzeby klientów, jak również wpływać na ich zachowanie, zrozumienie czy uczucia. Istnieje kilka zasad udanej komunikacji z klientem:

  • zamieszczaj emocjonalny element już nagłówku. Zachęci to odbiorce do dalszego poznania komunikatu.
  • przejdź ze swoim odbiorcom na “Ty”. To umocni wasze więzi i ułatwi dialog.
  • staraj się unikać słów opisujących cechy i funkcje produktu. Podziel się z klientem twoją misją i wartościami.
  • poznaj swojego użytkownika. Dowiedz się jakie są jego potrzeby, oczekiwania, z czym się identyfikuje. Weź to pod uwagę tworząc swoje komunikaty, opieraj się na uczuciach bliskich swojemu klientowi.
  • wzbogacaj swój komunikat zdjęciami i filmami, które podkreślą twoje treści
Zobacz też:
Kwota zmniejszająca podatek Płaca brutto netto piramida maslowa