Plotka niesie za sobą potężną siłę oddziaływania. Może wywołać zarówno pozytywne, jak też negatywne skutki, więc nie należy jej lekceważyć. Potęgę plotki dostrzegli także marketerzy wykorzystując ją jako narzędzie w swojej pracy tzw. buzz marketing.
Czym jest buzz martketing
Buzz marketing oznacza marketing szeptany, który jak wskazuje jego nazwa polega na "szeptaniu" klientom danych usług o ich zaletach. Głównym założeniem takich działań jest wywołanie w subtelny i niewymuszony sposób dyskusji na określony temat. Działania marketerów są tu zatem bardzo wąskie bowiem ich rola ogranicza się jedynie do pobudzenia rozmowy, przez co efekty buzz marketingu stają się dobrowolne i zależą jedynie od samych konsumentów. Niewątpliwą zaletą tego typu promocji jest fakt, że klienci nie czują się zmuszani do zakupu, a wręcz przeciwnie mają wrażenie, że jest to ich osobista decyzja. Rekomendacja to wciąż jeden z najczęstszych powodów, dla którego decydujemy się na wybór określonego produktu czy usługi. Badania wskazują,że 9 na 10 konsumentów podczas zakupów kieruję się opiniami swoich znajomych bądź innych klientów, a jedynie tylko 14% zwraca uwagę na jawną reklamę.
Efektywny buzz marketing w Twoim biznesie
Miejscem idealnym na prowadzenie działań z zakresu marketingu szeptanego jest internet. Z uwagi na wciąż rosnące w siłę media społecznościowe możemy z sukcesem przeprowadzać go na blogach, forach czy portalach społecznościowych. Pierwszym, podstawowym krokiem w buzz marketingu jest wywołanie dyskusji na dany temat. Następnie delikatnie napomykamy o jakiejś marce czy produkcie. Kluczem do sukcesu jest tutaj naturalność i nienatarczywość - natychmiastowe namawianie do zakupu, zamiast zachęcić skutecznie odstraszy naszych potencjalnych klientów. Co ciekawe nie zawsze musimy zakładać osobne wątki, aby skierować rozmowę na naszą markę/produkt czasem wystarczy jedynie odpowiednio podpiąć się do już istniejących tematów. Bardzo ważne jest natomiast by działania marketingu szeptanego przeprowadzać w sposób etyczny, nie ma tu miejsca na szkalowanie opinii konkurencyjnych firm, czy przekazywanie nieprawdziwych informacji. Idea prowadzenia właściwego marketing szeptanego zakłada zachowanie umiarkowanie pozytywnej opinii o przedmiotach będących tematem rozmów, gdyż pisanie o firmie w samych superlatywach również może wzbudzić podejrzenia internautów.
Jakie korzyści daje buzz marketing
Buzz marketing to efektywny instrument do budowania pozytywnego wizerunku firmy, który stanowi wartość nadrzędną w walce o sukces. Można go wykorzystać do promocji niemalże, każdego produktu.Jego ogromną zaletą jest możliwość dotarcia do rzeszy potencjalnych klientów pośród, których może zaszczepić wiarygodność usługi. Odpowiednio przeprowadzona strategia może zaowocować zwiększeniem ruchu na stronie www, który z kolei przekłada się odnotowanie zysków finansowych. Niewątpliwym plusem marketingu szeptanego jest fakt, że nie wymaga on dużego nakładu pracy, bowiem działania przeprowadzane są w darmowych kanałach, a wykonywać je może nawet kilkuosobowy zespół.Oczywiście ma on również swoje słabe strony, gdyż w "szeptaniu" łatwo o potknięcie, które może spowodować trwałą urazę u potencjalnego klienta.
Warto zwrócić uwagę na buzz marketing planując strategię działań promocyjnych dla swojego biznesu, gdyż w dzisiejszych czas plotka to ogromna okazja na zyskanie grona oddanych klientów, a jak wiadomo niewykorzystane okazje lubią się mścić.
Zobacz też: