Brak wyników wyszukiwania.

Trwa generowanie dokumentu...

Zakończono!

Pobierz

Analiza SWOT w działaniach marketingowych

Analiza SWOT w działaniach marketingowych
W artykule

 

Analiza SWOT powinna być znana każdemu, kto planuje otworzyć swój biznes ponieważ stanowi punkt wyjściowy dla wszystkich strategi z zakresu marketingu oraz Public Relations.

Analiza SWOT - czym jest ?

Analiza SWOT to technika analityczna, której nazwa wzięła się od pierwszych liter czterech wyrazów z języka angielskiego

  • strenghts - mocne strony zaliczane do czynników wewnętrznych. Stanowią one zbiór wszystkich atutów firmy. Jak choćby duże zabezpieczenie finansowe lub wyjątkowa usługa, której nie ma konkurencja.
  • weaknesses - słabe strony to również rodzaj czynników wewnętrznych. W ich przypadku chodzi jednak o ujęcie wszystkich minusów naszego przedsięwzięcia. Może to być np. małe doświadczenie lub kiepska lokalizacja.
  • opportunities - szanse, które podlegają kategorii czynników zewnętrznych . Podczas ich szacowania warto wziąć pod uwagę zarówno czas teraźniejszy jak i przyszły. Zazwyczaj  analiza SWOT określa szansami nadchodzący trend. Obecnie w modzie jest np. zdrowy tryb życia przez co odnotować można zwiększony odsetek osób uprawiających sporty.
  • threats - zagrożenia to również czynniki zewnętrzne. Dobrze przygotowana analiza SWOT nie powinna pomijać także potencjalnego ryzyka, które może na nas czekać. Najbardziej powszechnym zagrożeniem są oczywiście działania konkurencji. W zależności od rodzaju  przedsięwzięcia warto również wziąć pod uwagę inne możliwości, jak choćby zmianę prawa, postęp technologiczny, zmianę trednów, a nawet warunki pogodowe.

Analiza SWOT - skąd czerpać informacje?

Szukając źródła wiedzy potrzebnego do wykonania analizy SWOT należy przede wszystkim skupić się na posiadanych przez nas informacjach oraz wykonać podstawowy researche (szczególnie na temat otaczającej nasz konkurencji).  Dodatkowo warto śledzić newsy branżowe w mediach, notowania giełdy, zmiany w ustawach oraz rozmawiać z potencjalnymi klientami.  Istotne jest również budowanie indywidualnego know-how tutaj pomocne mogę być wszelkiego rodzaju poradniki oraz szkolenia.

Analiza SWOT - krzyżówka elementów

Kolejnym etapem  analizy SWOT jest skrzyżowanie ze sobą wszystkich wypisanych czynników.  Dlaczego? Gdyż dopiero wtedy stworzą one całościowy zbiór elementów oddziałujących na siebie.  Odpowiedni jest wzór przedstawiony poniżej:

  • mocne strony i szanse,
  • słabe strony i szanse,
  • mocne strony i zagrożenia,
  • słabe strony i szanse

Dzięki takiej kombinacji możemy zaobserwować ich wzajemne plusy i minusy. Warto pamiętać, że tylko takie zestawienie pozwoli otrzymać prawidłową ocenę przyszłości naszego biznesu.

Analiza SWOT - strategie działania

Po skrzyżowaniu czynników analizy SWOT, otrzymamy wynik, który pozwoli określić nam właściwą str

ategię działań.  Jeśli przedsięwzięcie posiada dużo mocnych stron oraz szans to warto  wybrać strategię agresywną, w której stawia się na dynamiczny rozwój i ekspansję rynku. Przeciwna sytuacja, w które najsilniej współdziałają ze sobą słabe strony i zagrożenia mówi o ryzyku utraty udziałów w rynku, a nawet bankructwie. W tym wypadku pomocna będzie strategia obronna.

W przypadku kompozycji mocnych stron i zagrożeń w analizie SWOT należy postawić  na  strategię konserwatywną. Opiera się ona na użyciu firmowych atutów jako sposobu na zniwelowania zagrażających czynników.  Na sam koniec pozostała zależność między słabymi stronami a szansami, gdzie słusznym krokiem jest postawienie na strategię konkurencyjną. Jej celem jest zniwelowanie słabej strony, która blokuje dostęp do korzyści z szans..

Analiza SWOT - zalety

Niewątpliwym atutem Analizy SWOT jest jej uniwersalność, za jej pomocą można stworzyć plan działań zarówno małych, średnich oraz globalnych przedsiębiorstw.  Co więcej jest ona wyjątkowo prosta w przeprowadzaniu. Analiza SWOT nie wymaga zaplecza naukowego ani finansowego wystarczy jedynie obiektywne spojrzenie na zaproponowany przez siebie pomysł na interes.

Co więcej analiza SWOT jest niezastąpiona przy planowaniu biznesu również z uwagi na możliwość usyst

ematyzowania i skatalogowania zebranych przez nas informacji. Posiadanie takiego narzędzia jest obowiązkowe jeśli chcemy, aby nasza firma odniosła rynkowy sukces. Warto pamiętać także, że przeprowadzenie analizy SWOT jest często wymogiem instytucji mających wspomóc nas w początkowej fazie rozwoju.