Marka to jedna z najcenniejszych własności firmy. Dobrze zbudowana może przełożyć się na dobre wyniki finansowe. Jednak nietrafiona może pociągnąć przedsiębiorstwo na samo dno. Oto kilka błędów, których należy się wystrzegać przy tworzeniu marki.

Nieznajomość grupy docelowej

Jest to jeden z głównych błędów, które można popełnić jeszcze w fazie przygotowań, ale jego konsekwencje odbiją się później na wszystkich działaniach wizerunkowych marki. Począwszy od wyboru nazwy, poprzez wszystkie inne decyzje dotyczące jej promocji.

Marka - niewłaściwa nazwa

Nazwa marki to zdecydowanie jeden z kluczowych aspektów jej wizerunku. Każdy element brandu można zmienić, ale najtrudniej zmienić nazwę. Głównym celem brandingu jest właśnie stworzenie niepowtarzalnego charakteru marki, tak aby jest nazwa kojarzyła się jednoznacznie z firmą. Tak więc kiedy z góry jest błędna, reszta działam również może być nieskuteczna.

Brak unikalnego przekazu

Jeśli nasza marka nie będzie posiadać jednoznacznego głównego przekazu to nie przebije się wśród innych, działających w tej samej branży. Kiedy używamy tych samych komunikatów co konkurencja, nasz głos staje się niesłyszalny w natłoku reklam.

Za dużo komunikatów

Marka nie może za dużo komunikować. Musi być konkretna, żeby nie zanudzić swoich odbiorców. Jej zadaniem jest właściwie wskazywać na jaką potrzebę odbiorcy odpowiada i przekonywać dlaczego to właśnie ona odpowiada na nią najlepiej.

Brak spójności

Jeśli marka nie ma spójnego przekazu i brakuje jej konsekwencji graficznej czy na poziomie idei lub contentu, to jej rynkowa rozpoznawalność nie będzie rosła. Kiedy w czasie funkcjonowania firmy nagle zmieniamy wszystkie założenia jej komunikacji, to tak jakbyśmy zaczynali od nowa. Oczywiście odświeżenia marki są przydatne , o ile nie niszczy jej podstawowych komunikatów a nowy wizerunek nadal kojarzy się z tym co marka przekazywała wcześniej.

Nijakość

Nawet jeśli marka jest celowo kontrowersyjna albo dziwna to i tak lepiej niż kiedy jest bylejaka. Problem jest również wtedy, kiedy marka próbuje pozycjonować się wśród marek premium, a swoim layoutem oraz treścią jest o wiele niżej. Wtedy przegrywa podwójnie.

Zobacz też:

przelicznik netto brutto