Konkurs na Facebooku jak każdy inny jest regulowany przez Kodeks Cywilny. Należy o tym pamiętać przy jego organizacji. Oto kilka faktów jak zorganizować konkurs w mediach społecznościowych , aby był zgodny z prawem i skuteczny w osiągnięciu celów firmy.

Konkurs na Facebooku a jego cel

Jeśli organizujesz konkurs na Facebooku powinieneś założyć sobie określone cele, które chcesz za jego pomocą osiągnąć. Najlepiej jeśli przy tym konkurs przyniesie Ci duża ilość wiedzy na temat twojej grupy docelowej. Powodami do organizacji konkursu mogą być: chęć zdobycia większego zaangażowania odbiorców, poinformowanie klientów o rozszerzeniu asortymentu lub działalności, podnieść sprzedaż, docenić stałych klientów czy zapytać fanów o ich preferencje. Argumentów może być wiele, ale najważniejsze jest to aby konkurs na Facebooku miał jakiś cel.

Ważne zastrzeżenia Facebooka

Niewiele osób wie ale większość konkursów organizowanych na Facebooku jest niezgodnych z prawem. Serwis społecznościowy ma bardzo rygorystyczny regulamin jeśli chodzi  tego typu promocje. Są w nim zawarte wytyczne takie jak:

  • konieczność zawarcia regulaminu
  • warunki i założenia oferty oraz zgodność z przepisami dotyczącymi nagród oferowanych w konkursie
  • przymus zawarcia informacji o tym, że Facebook jest zwolniony z odpowiedzialności oraz że nie sponsoruje ani nie wspiera danego konkursu
  • zakaz wykorzystywania w konkursie prywatnych osi czasu lub połączeń ze znajomymi - nielegalne jest namawianie do udostępniania na swojej lub czyjejś osi czasu postów lub oznaczania znajomych
  • zawarcie wiadomości o tym, że Facebook nie pomaga adminowi w organizacji konkursu

Pamiętaj też że jeśli umieścisz hasło informujące, że o wynikach zadecyduje losowanie lub podobnych, twój konkurs automatycznie podlega pod ustawę hazardową. Więc jeśli nie organizujesz loterii raczej unikaj tego typu sloganów.

Jasne zasady

Organizując legalny konkurs na Facebooku pamiętaj aby stworzyć dobry regulamin i najlepiej od razu w poście konkursowym przedstawić odbiorcom konkretne zasady. To może wystarczyć jeśli zadanie w konkursie nie jest bardzo skomplikowane. Poza tym aby zwiększyć zasięgi możesz poprosić fanów o udostępnienie posta lub tagowanie poza konkursem, ale pamiętaj nie może być to wymóg niezbędny do zdobycia nagrody.

Konkurs na Facebooku - inne prawa

Jeśli często organizujesz konkursy w mediach społecznościowych, dobrze będzie jeśli będziesz na bieżąco studiował prawna z nimi związane. Podlegają one ciągłym zmianom i regulacjom dlatego warto je znać aby nie zaszkodzić swojej firmie.

Organizując konkurs na Facebooku - nie loterię, może podlegać dodatkowym prawom, takim jak ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Na koniec warto zaznaczyć, że w konkursie należy nagradzać za najlepsze dzieło lub najlepiej wykonane zadanie, a udostępnienie czy tagowanie zdecydowanie nim nie jest.

Zobacz też:

Karta szkolenia wstępnego bhp