Jednym z bardzo często wykorzystywanych przez marketerów, wielu  firm, narzędziem jest e-mail marketing. Są to stosunkowo proste w obsłudze działania, które potrafią przynieść pożądane efekty.

Na rynku istnieje już mnóstwo programów pomocnych w prowadzeniu takiej komunikacji z klientem. Dlatego też żadna firma nie powinna mieć wątpliwości, aby wprowadzić ten rodzaj przekazywania informacji do swojej strategii marketingowej. O czym należy pamiętać prowadząc e-mail marketing? Jak działać aby przynosił jak najlepsze efekty? Tego dowiesz się czytając poniższy artykuł.

Zasady dotyczące e-mail marketingu

Istnieje kilka głównych zasad dotyczących e-mail marketingu, które pomogą każdej firmie tworzyć dobrą komunikacją, która będzie skutkować sukcesami.

E-mail marketing a odbiorca

  • Pierwszą z nich jest stworzenie właściwej listy odbiorców i jej kategoryzacja. Należy dopasowywać treść maili do odbiorcy. Inną wiadomość wyślemy potencjalnym klientom a inną do naszych stałych użytkowników. Jeśli to możliwe, trzeba także personalizować informacje. Na rynku istnieją już programy do e-mail marketingu, które potrafią automatycznie dopasować treści wysyłanych wiadomości poprzez monitorowanie historii zakupów lub ruchów klienta na stronie.
  • Drugą rzeczą na którą powinno się zwracać uwagę jest pole nadawcy i tytuł wiadomości. Do najskuteczniejszych metod zalicza się wpisywanie jako nadawcy imienia, nazwiska i nazwy firmy. Jeśli chodzi o temat powinien być krótki i zaintrygować adresata tak aby chciał on wejść do dalszej części maila.
  • Następna wskazówka dotyczy już samych treści e-mail. Schemat standardowej wiadomości składa się z nagłówka, logotypu, komunikatu marketingowego oraz przycisków call to action czyli “kup teraz”, “zobacz więcej” czy “sprawdź” oraz stopki z informacjami. Tutaj należy pamiętać, że przez aplikacje blokujące wiele odbiorców może nie zobaczyć elementów graficznych lub też nie będą one dostatecznie widoczne na urządzeniach mobilnych. Dlatego konieczne jest przygotowanie również maila w wersji dobrze odczytywanej w wielu programach pocztowych. Warto też, przed wysłaniem, sprawdzić czy wszystko działa tak jak sobie zaplanowaliśmy.
  • Kolejnym sprawdzonym sposobem jest przygotowanie kilku chwytliwych i wymownych komunikatów marketingowych, które umieszczone zostaną w nagłówku wiadomości. Muszą one skutecznie przyciągać uwagę klienta i zachęcać go do dalszego wgłębienia się w jej treść. Potrzebne jest kilka wersji takich komunikatów tak aby później maile były różnorodne i nie nudziły odbiorców, zawsze tym samym początkiem.

E-mail marketing - czego unikać

Dodatkowo jedną z przeszkód e-mail marketingu jest obawa, że wysyłane maile mogą trafić do folderu spam. Zazwyczaj istnieje możliwość poddania wiadomości spam-testom, jednak kiedy nie ma takiej opcji należy pamiętać o kilku błędach, których trzeba unikać aby nie uruchomić programów antyspamowych. Nie powinno się używać dużych liter, wykrzykników czy niewidocznego tekstu. Należy też uważać aby nie wykorzystywać elementów javascript i flash oraz żeby nie łączyć plików JPG z całą treścią komunikatu.    

Najczęściej popełniane błędy w e-mail marketingu

Oczywiście istnieje też kilka rzeczy których należy unikać prowadząc e-mail marketing. Do najczęściej popełnianych błędów zalicza się:

  • zbyt częste lub zbyt rzadkie wysyłanie maili- wiele firm ogranicza swoją aktywność mailową jedynie do okresu promocji lub spadku sprzedaży albo też zasypuje swoich odbiorców kilkoma mailami dziennie, do dobrych działań należy regularne wysyłanie maili, nie tylko z ofertą sprzedażową ale także z informacjami przydatnymi dla klienta firmy
  • błędne linki w treści wiadomości- po napisaniu treści należy sprawdzić poprawność linków,do których odsyłamy adresatów, czy na pewno działają prawidłowo i dany załącznik prowadzi to właściwej strony
  • nie mierzenie efektów swoich działań. Większość programów do e-mail marketingu udostępnia dane pomiaru wejść w wysyłane wiadomości czy kliknięć w linki w nich podane, należy obserwować te wskaźniki i jeśli słabną próbować poprawiać swoje działania

Umiejętnie prowadzony e-mail marketing potrafi przyciągnąć lojalną rzeszę klientów a co za tym idzie długotrwałe korzyści dla firmy. Ponad to jego efekty są praktycznie w całości policzalne i sprawdzi się w firmach o każdym profilu działalności.

Polecamy:
Kalkulator płac brutto netto Kwestionariusz osobowy druk Kwestionariusz osobowy pracownika