Wiele firm wydaje spore pieniądze na promocje w różnych kanałach reklamowych, bezskutecznie. Nie zdają sobie sprawy że problemem często jest pominięcie zbadania właściwej grupy docelowej lub nieumiejętne jej wskazanie.

Jak należy określić swoją grupę docelową? Jak ją zbadać? Dlaczego to takie istotne dla firmy, biorąc pod uwagę to że większość prowadzonych działań kosztuje, a nikt nie chce wyrzucać pieniędzy w przysłowiowe błoto?

Kim jest grupa docelowa firmy

Trudno jest prowadzić działania marketingowe zwłaszcza w internecie nie mając świadomości kim jest nasz odbiorca. Aby stworzyć dobrą i skuteczną kampanię reklamową, która trafi do klientów należy w pierwszej kolejności dobrze ich poznać. Bardzo istotne w promocji biznesu jest wskazanie dla kogo jest produkt i jakie potrzeby ma on zaspokajać. Niestety firmy bardzo często pomijają te działania co skutkuje bezcelową promocją i stratą pieniędzy.

Firma mając do sprzedania daną ofertę musi zastanowić się komu chciałaby ją sprzedać, kto może być nią zainteresowany lub też komu może się przydać. Kiedy produktem są na przykład artykuły dla niemowląt to grupą docelową są oczywiście młodzi rodzice ale również Ci którzy spodziewają się dziecka lub nawet przyszli i obecni dziadkowie. Przy artykułach plastycznych targetem będą osoby zajmujące się pracami manualnymi, artyści ale także uczniowie czy przedszkolaki oraz ich rodzice.

Patrząc na te przykłady można zauważyć, że grupy docelowej nie należy zawężać do oczywistych odbiorców oferty firmy. Powinno się jej także poszukać wśród takich klientów gdzie na pierwszy rzut oka wydaje się, że jej nie ma.

Na co zwracać uwagę przy planowaniu kampanii do określonej już grupy docelowej

Warto zastanowić się jakie problemy dotyczą naszych potencjalnych klientów oraz stworzyć ich wzorcową listę. Jedni mają problemy finansowe, innym ciągle brakuje czasu a jeszcze inni narzekają na nudę. Oferta firmy powinna być tak dopasowana żeby rozwiązywała te problemy albo też dostosowana do nich. Na przykład, w przypadku niskiego budżetu rodzina będzie szukać oszczędności. Wychodząc naprzeciw takim problem firma może stworzyć tańszy wariant cenowy swoich produktów.

Kiedy firma wskaże już odpowiednia grupę docelową powinna również zastanowić się jakie kanały komunikacji wybrać żeby najskuteczniej do niej trafić. Tutaj należy też zwrócić uwagę że musi być ich kilka z uwagi na to że nie wszyscy reprezentanci określonej grupy docelowej używają np. internetu czy facebooka. I tak w przypadku artykułów dla niemowląt młodzi rodzice będą czytać blogi lub przeglądać fora ale już dziadkowie niekoniecznie wybiorą taki sposób uzyskania informacji. Należy więc uwzględnić w kampanii kilka środków przekazu dla większego jej zasięgu.

Poświecenie czasu na dokładne określenie grupy docelowej oraz jej wnikliwe przeanalizowanie pomoże firmie zaplanować jej dalsze, skuteczniejsze działania. A wydane na nie pieniądze nie zmarnują się.

Zobacz też:

kalkulator pracodawcy