Jak sprzedać miasto? Czy gmina też może być produktem? Jakich narzędzi używać do promocji regionu? Jak wiadomo marketing może przybierać różne formy, a marketing terytorialny jest zdecydowanie jednym z najtrudniejszych.

Sama praca nad marką miasta jest dużo bardziej skomplikowana niż nad marką komercyjną. Jednak jednym z plusów marketingu terytorialnego jest to, że firma, której działania prowadzisz nie splajtuje. Więc wystarczy jedynie nią spokojnie zarządzać aby nic złego się nie zdarzyło. Dlatego istnieje kilka zasad, których musisz się trzymać prowadząc takie działania.

Marketing terytorialny - najważniejsze punkty strategii

Po pierwsze lider z wizją. To wójt, marszałek czy prezydent, inaczej mówiąc szef marketingu musi mieć wyznaczone cele i wizje do czego chce dążyć. Taki przywódca powinien wskazać drogę brand menagerów, którą powinna podążać strategia marki. Sam natomiast powinien być jej zwolennikiem i przedstawicielem.

Zdecydowanie najlepszymi ambasadorami miasta są jego mieszkańcy. To ich zaangażowania i aprobaty potrzeba do zbudowania silnej marki regionu, a także do jego promocji.

Tak jak każdą markę, również markę regionu buduje się długi okres. Nie da się więc tego zrobić podczas jednej kadencji. Dlatego należy pamiętać o tym aby działania były spójne i konsekwentne, nawet w przypadku kiedy władza się zmienia.

Ważne jest również fakt, o którym zapomina większość samorządów w Polsce, że marketing terytorialny to nie tylko logo i hasło miasta. Dzięki temu nie przybędzie miastu więcej turystów ani inwestorów. Strategia marketingowa powinna być ciągle modyfikowana i dostosowywana do zmieniających się okoliczności.

Pamiętaj aby budować przekaz, tak aby móc go skierować do konkretnej grupy docelowej. Wbrew pozorom komunikowanie do ściśle określonych grup docelowych, za pomocą odpowiednich narzędzi, a bardzo efektowne.

Zdecydowanie jednych z najpopularniejszych narzędzi promocyjnych polskich miast jest event. Niestety, nie każdy event promuje miasto na zewnątrz. Większość imprez skierowana jest do mieszkańców i nie przyciągnie do regionu inwestorów.

Badaj efekty swoich działań. Będziesz wiedział, które z nich działają lepiej, które gorzej, a które w ogóle nie działają. Dzięki, temu będziesz mógł jeszcze efektywniej prowadzić komunikację i promować miasto.

Zobacz też:

przypomnienie

zus zfa

ewidencja pojazdów