Atmosfera to słowo kluczowe w trakcie większości rozmów kwalifikacyjnych. To, co powie przełożony może zostać w głowie pracownika na bardzo długo. O tym, jak powinna wyglądać prawidłowa krytyka pracownika przeczytasz w poniższym tekście.

Konstruktywna krytyka pracownika - jak zacząć?

Konstruktywna krytyka pracownika powinna skupiać się na zachowaniach, które należy zmienić, a nie na danej osobie. Jej celem stanowi zmiana postaw, które niekorzystnie wpływają na atmosferę oraz produktywność w firmie. Przygotowując się do rozmowy na taki temat, przełożony musi mieć pewność, że chce taką rozmowę odbyć, a podczas jej trwania nie może czuć się zakłopotany, przestraszony czy mówić przepraszającym tonem. Nie powinien także czuć się nieswojo, taka krytyka pracownika sprawi bowiem ,że osoba zainteresowana nie weźmie jego słów na poważnie. Nie należy również przesadzać ponieważ złośliwa czy agresywna krytyka pracownika jak również ta, która wypowiedziana będzie pod wpływem emocji nigdy nie przyniesie odpowiedniego skutku, a w ręcz przeciwnie jedynie zaszkodzi. Jak więc powinna wyglądać konstruktywna krytyka pracownika? Pomóc w tym mogą poniższe pytania, które będąc liderem należy sobie zadać:
  • Jakie zachowania pracownika szkodzą firmie ?
  • Jakie zachowania pracownika należałoby zmienić?
  • Czy krytyka pracownika w tym wypadku w ogóle zadziała?
Po przeanalizowaniu problemu przełożony musi postawić sprawy jasno i określić swój plan działań. Jak wyeliminować problem oraz jakie wnioski z niego wyciągnąć. Najważniejsze to jednak pamiętać by krytyka pracownika nie stała się sposobem na radzenie sobie z własnymi frustracjami.

Konstruktywna krytyka pracownika - granice

Konstruktywna krytyka pracownika, powinna mieć jasno zaznaczony obszar tematyczny. Najważniejsze to przedstawienie pracownikowi jego niekorzystnych zachowań w asyście obiektywnych argumentów. Wzywany rozmowę pracownik winien być uprzednio poinformowany czego spotkanie będzie dotyczy c. Pozwoli mu to przygotować swoją linię obrony. Dlaczego? Ponieważ w przeciwnym razie poczuję się na rozmowie atakowany, a  to może wzbudzić w nim stres oraz agresję. Konstruktywna krytyka pracownika wymaga także od lidera jak najczęstszego odnoszenia się do konkretów, a co za tym idzie unikania ogólników. Na wszystkie zarzuty w stronę pracownika musimy mieć dowody pozwoli to uniknąć poczucia, że pracownik jest bezpodstawnie atakowany

Konstruktywna krytyka pracownika - granice - tylko w 4 oczy

Najważniejsze to zapamiętać, że konstruktywna krytyka pracownika zawsze powinna odbywać się prywatnie co zapewni komfortowe warunki wszystkim stronom.  Jeśli chcemy krytykować na forum to jedynie sytuacje nigdy nie daną osobę. Aby krytyka pracownika miała miejsce jak najrzadziej warto pewne zachowania dusić w zarodku. Unikniemy w ten sposób kumulacji negatywnych emocji , które  w przyszłości mogą znaleźć ujście w nieodpowiednich momentach. Polecamy:
odprawa dla pracownika dobrowolne ubezpieczenie chorobowe bhp przepisy
Katalog firm