Z reklamą spotykamy się codziennie. Banery, spoty telewizyjne czy radiowe, billboardy. Konsumenci powoli przestają je zauważać. Dlatego marki coraz częściej decydują się na niestandardowe formy reklamy. Jedną z często stosowanych jest ambient marketing.

Co to jest ambient marketing

Ambient marketing nie ma jednoznacznej definicji. Przybliżając ten termin można powiedzieć, że jest to forma promocji wykraczająca poza standardowe schematy. Można w niej umieścić marketing szeptany oraz wirusowy, ale też niekoniecznie te elementy muszą być częścią ambientu. Niektórzy twierdzą, że jest to całkowicie odmienna forma promocji z elementami emocji, świeżości, oryginalności czy sztuki. Ta forma promocji tworzona jest często dla konkretnej grupy docelowej, produktu lub marki.

Jak robić ambient marketing

Jednym z najlepszych przykładów ambient marketingu są akcje szwedzkiej marki IKEA. Najpopularniejsza z nich to kanapy rozstawione na przystankach autobusowych.

Jednak nasze rodzime marki też świetnie radzą sobie z promocjami ambientowymi. Fanstasia w 2012 roku w Warszawie na Placu Zbawiciela rozstawiła stoisko, przy którym zachęcała przechodniów do degustacji jogurtu. Kiedy zaproszeni zaczynali próbować, rozsiadając się na wygodnej kanapie, całe otoczenie nagle zamierało w bezruchu. Efekt intrygował.

Innym przykładem świetnego ambientu jest akcja Reebok. Zachęcała ona do biegania. Firma na środku promenady w Sztokholmie postawiła gablotę z nowym modelem butów sportowych, w której wmontowano fotoradar mierzący prędkość przechodniów, przechodzących przy billboardzie. Zabawa polegała na tym, że aby otrzymać nową parę butów wystarczyło przebiec koło reklamy osiągając prędkość ponad 17km/h. Niektórym się udało.

Dlaczego ambient marketing

Angażuje odbiorców

Przede wszystkim pozwala wejść z nimi w interakcję, czego nie umożliwia spot w telewizji czy reklama prasowa. Konsumenci lubią kiedy marki pytają ich o zdanie, zapraszają do wspólnego tworzenia i przeżywania chwil, mimo że w przypadku ambient marketingu, nie zawsze mają świadomość uczestnictwa w promocji. Jednak buduje to w ich świadomości korzystny wizerunek i lojalność wobec marki.

Gwarantowany rozgłos

Każdy kto zobaczy ciekawą akcję marketingową, na pewno będzie chciał się nią podzielić z innymi. W internecie czy po prostu opowiadając. W ten sposób tworzy się marketing szeptany. Poza tym jeśli powstanie video z zaskakującego ambientu, potrafi rozprzestrzeniać się za pomocą wirali. W ten sposób promocja tworzy się sama.

Nie ulega więc wątpliwości, że akcje ambientowe przynoszą markom sporo korzyści. Jednak sama ich organizacja jest czasochłonna więc nadal niewiele marek się na nie decyduje.